Wednesday, June 20, 2007
Monday, June 11, 2007
Saturday, June 2, 2007
Acropolis Athens all decoration removing to museums
UNESCO asks sculptures for the restoration of the monument according international laws. Greek government never asks officially restoration. Private interrests asking the remain decoration to be stored in the new museum that destroyed antiquities in archaeological area Makriyanni. There is protection solution in the free space for Acropolis by professor Skoulikidis but marbles start to be removed from the rock to the building
Labels:
Acropolis,
Acropolis Museum,
Acropolis New Museum,
Athens,
Greece,
Μακρυγιάννη
Friday, June 1, 2007
Acropolis Athens 1955 the monument as you will never see it again!
Giant cranes to relay Acropolis marbles to new museumATHENS (AFP) - Sculptures considered masterpieces of Greek Classical art -- such as the Parthenon friezes and the Erechtheion's renowned Caryatids -- are to be lifted by a relay of three cranes from their current location, a small museum dug into the Acropolis rock in the late 19th century.
"This is a historic undertaking, never before attempted in the world," Culture Minister George Voulgarakis told a news conference.
The cranes will deposit the fifth century BC pieces -- some of whom weigh over two tonnes -- onto the roof of the new museum, a distance of 300 metres (yards) downhill.
The operation is expected to cost around eight million euros (10.7 million dollars) and last between three and four months.
"Our criterion was the safety of the fragmnets and the protection of the site, not the cost," Voulgarakis said.
Before leaving the Acropolis rock for the first time in their history, the pieces will be carefully packaged in 17 iron containers of various types and sizes, Voulgarakis said...
Wednesday, May 23, 2007
APXAIA MNHMEIA Kερδίζουν τη μάχη των ρύπων
APXAIA MNHMEIA Kερδίζουν τη μάχη των ρύπων
(ΤΑ ΝΕΑ 20/01/2005) Π.Κατημεριτζή
Οι ρύποι-φονιάδες που προσβάλλουν τους ανθρώπους και τα γηρασμένα αρχαία μνημεία έχουν υποχωρήσει αισθητά από την Aκρόπολη της Aθήνας, χάρη και στις πεζοδρομήσεις.
Στην Ακρόπολη έπειτα από δεκαετίες ερευνών και πειραματικής εφαρμογής, ετοιμάζεται πολύ προσεκτικά το μεγάλο βήμα για την επικάλυψη των μνημείων που βρίσκονται στο ύπαιθρο με λεπτό αόρατο μανδύα προστασίας που μπορεί να αφαιρείται και να ανανεώνεται χωρίς να καταστρέφει το μάρμαρο με το οποίο είναι συμβατό.
“Για την προστασία της επιφάνειας του μαρμάρου βρήκαμε ένα υλικό δικό μας και το εφαρμόσαμε σε πραγματικές συνθήκες σε μια κολόνα των Προπυλαίων επί οκτώ χρόνια και σε μια επιγραφή. Τα αποτελέσματα ήσαν πολύ καλά.
Πρόκειται δε να εγκριθεί για όλα τα μνημεία και να επεκταθεί η χρήση του”, λέει στα “NEA” ο καθηγητής χημικός μηχανικός Θεόδωρος Σκουλικίδης.
Τι είναι αυτό το υλικό;
“Είναι ημιαγωγός, που αποτελεί δική μας εφεύρεση, μια πατέντα για την οποία ενδιαφέρονται πολλοί επιστήμονες. Μπαίνει με σπρέι. Προέκυψε από έρευνες πολλών ετών. Οι ημιαγωγοί είναι οξείδια μετάλλων, αλουμινίου, μαγνησίου κ.ά, που αποκτούν τις ιδιότητες του ημιαγωγού όταν παρασκευαστούν ηλεκτρολυτικά. H δράση τους βασίζεται στην αναστολή της γυψοποίησης”.
Θα τελειώσουν κάποτε τα έργα;
“H διαδικασία αυτή θα χρειασθεί να επαναληφθεί έπειτα από είκοσι χρόνια”.
Δεν υπάρχει ζωή χωρίς καύσεις. Ακόμα και η αναπνοή του ανθρώπου εκλύει διοξείδιο του άνθρακα. Ένα από τα πολλά αέρια που αιωρούνται στην ατμόσφαιρα και όταν αναμειχθούν με το νερό της βροχής μετατρέπονται σε οξέα ικανά να προσβάλουν όχι μόνο τον άνθρωπο, αλλά και την πέτρα. H καύση του μαζούτ των βιομηχανιών, του πετρελαίου κακής ποιότητας για τη θέρμανση και την κίνηση των τροχοφόρων ανέβασε σε επίπεδο συναγερμού την ατμοσφαιρική ρύπανση της Αθήνας μέσα σε μια δεκαετία από το 1955 - 1965.
Τα μέτρα που πάρθηκαν από το κράτος κατά της ρύπανσης δεν είχαν άμεσο στόχο την προστασία των μνημείων, αλλά του ανθρώπου. Βοήθησαν όμως η απομάκρυνση των βιομηχανιών που έκαιγαν μαζούτ, η βελτίωση της ποιότητας των καυσίμων, κυρίως η αποθείωση της βενζίνης, η επιβολή του δακτυλίου, η ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων, η απομάκρυνση των τουριστικών λεωφορείων από την Ακρόπολη το 1992, η αμόλυβδη βενζίνη και πιο πρόσφατα το μετρό, το τραμ, οι πεζοδρομήσεις γύρω από την Ακρόπολη. Όλα αυτά οδήγησαν σε κάθετη πτώση ορισμένων ρύπων και το σπουδαιότερο σε σταθεροποίηση των τιμών σε επίπεδα αποδεκτά από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όμως οι ρύποι των αυτοκινήτων αντιστέκονται σθεναρά.
“Πράγματι, υπάρχει κάποια βελτίωση, αλλά τα πράγματα δεν είναι άσπρο-μαύρο”, λέει η χημικός μηχανικός Εύη Παπακωνσταντίνου, προϊσταμένη του Τομέα Συντήρησης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως. “H θείωση συνεχίζεται με πιο αργό ρυθμό. Το νέφος πηγαινοέρχεται, τα αιωρούμενα σωματίδια στην ατμόσφαιρα αυξάνονται και οι τιμές τους τα τελευταία χρόνια ξεπερνούν συχνά τα όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το όφελος από τα μέτρα αντιρρύπανσης και την αντικατάσταση του στόλου των αυτοκινήτων με νέας τεχνολογίας έχει εξανεμισθεί σχεδόν λόγω του διπλασιασμού του αριθμού των οχημάτων που κυκλοφορούν”.
Οι επιστήμονες και συντηρητές προσπάθησαν να ανακόψουν τη φθορά των μνημείων και να σταθεροποιήσουν τις επιφάνειες. Τα γλυπτά που μπορούσαν να μεταφερθούν πήραν τον δρόμο για το μουσείο. Έτοιμη τεχνογνωσία δεν υπήρχε.
Για να βρεθεί η θεραπεία έπρεπε πρώτα να μελετηθούν οι μηχανισμοί που προκαλούν τις φθορές και σ' αυτό τον τομέα η Ελλάδα δημιούργησε τεχνογνωσία όταν ο καθηγητής Θόδωρος Σκουλικίδης ανακάλυψε τον μηχανισμό της γυψοποίησης των μαρμάρων και κατόρθωσε να τον αντιστρέψει με τρόπο φυσικό, προσθέτοντας κόκκους ασβεστίου με δεκάδες ψεκασμούς αραιωμένου ασβεστόνερου στην επιφάνεια.
(ΤΑ ΝΕΑ 20/01/2005) Π.Κατημεριτζή
Οι ρύποι-φονιάδες που προσβάλλουν τους ανθρώπους και τα γηρασμένα αρχαία μνημεία έχουν υποχωρήσει αισθητά από την Aκρόπολη της Aθήνας, χάρη και στις πεζοδρομήσεις.
Στην Ακρόπολη έπειτα από δεκαετίες ερευνών και πειραματικής εφαρμογής, ετοιμάζεται πολύ προσεκτικά το μεγάλο βήμα για την επικάλυψη των μνημείων που βρίσκονται στο ύπαιθρο με λεπτό αόρατο μανδύα προστασίας που μπορεί να αφαιρείται και να ανανεώνεται χωρίς να καταστρέφει το μάρμαρο με το οποίο είναι συμβατό.
“Για την προστασία της επιφάνειας του μαρμάρου βρήκαμε ένα υλικό δικό μας και το εφαρμόσαμε σε πραγματικές συνθήκες σε μια κολόνα των Προπυλαίων επί οκτώ χρόνια και σε μια επιγραφή. Τα αποτελέσματα ήσαν πολύ καλά.
Πρόκειται δε να εγκριθεί για όλα τα μνημεία και να επεκταθεί η χρήση του”, λέει στα “NEA” ο καθηγητής χημικός μηχανικός Θεόδωρος Σκουλικίδης.
Τι είναι αυτό το υλικό;
“Είναι ημιαγωγός, που αποτελεί δική μας εφεύρεση, μια πατέντα για την οποία ενδιαφέρονται πολλοί επιστήμονες. Μπαίνει με σπρέι. Προέκυψε από έρευνες πολλών ετών. Οι ημιαγωγοί είναι οξείδια μετάλλων, αλουμινίου, μαγνησίου κ.ά, που αποκτούν τις ιδιότητες του ημιαγωγού όταν παρασκευαστούν ηλεκτρολυτικά. H δράση τους βασίζεται στην αναστολή της γυψοποίησης”.
Θα τελειώσουν κάποτε τα έργα;
“H διαδικασία αυτή θα χρειασθεί να επαναληφθεί έπειτα από είκοσι χρόνια”.
Δεν υπάρχει ζωή χωρίς καύσεις. Ακόμα και η αναπνοή του ανθρώπου εκλύει διοξείδιο του άνθρακα. Ένα από τα πολλά αέρια που αιωρούνται στην ατμόσφαιρα και όταν αναμειχθούν με το νερό της βροχής μετατρέπονται σε οξέα ικανά να προσβάλουν όχι μόνο τον άνθρωπο, αλλά και την πέτρα. H καύση του μαζούτ των βιομηχανιών, του πετρελαίου κακής ποιότητας για τη θέρμανση και την κίνηση των τροχοφόρων ανέβασε σε επίπεδο συναγερμού την ατμοσφαιρική ρύπανση της Αθήνας μέσα σε μια δεκαετία από το 1955 - 1965.
Τα μέτρα που πάρθηκαν από το κράτος κατά της ρύπανσης δεν είχαν άμεσο στόχο την προστασία των μνημείων, αλλά του ανθρώπου. Βοήθησαν όμως η απομάκρυνση των βιομηχανιών που έκαιγαν μαζούτ, η βελτίωση της ποιότητας των καυσίμων, κυρίως η αποθείωση της βενζίνης, η επιβολή του δακτυλίου, η ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων, η απομάκρυνση των τουριστικών λεωφορείων από την Ακρόπολη το 1992, η αμόλυβδη βενζίνη και πιο πρόσφατα το μετρό, το τραμ, οι πεζοδρομήσεις γύρω από την Ακρόπολη. Όλα αυτά οδήγησαν σε κάθετη πτώση ορισμένων ρύπων και το σπουδαιότερο σε σταθεροποίηση των τιμών σε επίπεδα αποδεκτά από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όμως οι ρύποι των αυτοκινήτων αντιστέκονται σθεναρά.
“Πράγματι, υπάρχει κάποια βελτίωση, αλλά τα πράγματα δεν είναι άσπρο-μαύρο”, λέει η χημικός μηχανικός Εύη Παπακωνσταντίνου, προϊσταμένη του Τομέα Συντήρησης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως. “H θείωση συνεχίζεται με πιο αργό ρυθμό. Το νέφος πηγαινοέρχεται, τα αιωρούμενα σωματίδια στην ατμόσφαιρα αυξάνονται και οι τιμές τους τα τελευταία χρόνια ξεπερνούν συχνά τα όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το όφελος από τα μέτρα αντιρρύπανσης και την αντικατάσταση του στόλου των αυτοκινήτων με νέας τεχνολογίας έχει εξανεμισθεί σχεδόν λόγω του διπλασιασμού του αριθμού των οχημάτων που κυκλοφορούν”.
Οι επιστήμονες και συντηρητές προσπάθησαν να ανακόψουν τη φθορά των μνημείων και να σταθεροποιήσουν τις επιφάνειες. Τα γλυπτά που μπορούσαν να μεταφερθούν πήραν τον δρόμο για το μουσείο. Έτοιμη τεχνογνωσία δεν υπήρχε.
Για να βρεθεί η θεραπεία έπρεπε πρώτα να μελετηθούν οι μηχανισμοί που προκαλούν τις φθορές και σ' αυτό τον τομέα η Ελλάδα δημιούργησε τεχνογνωσία όταν ο καθηγητής Θόδωρος Σκουλικίδης ανακάλυψε τον μηχανισμό της γυψοποίησης των μαρμάρων και κατόρθωσε να τον αντιστρέψει με τρόπο φυσικό, προσθέτοντας κόκκους ασβεστίου με δεκάδες ψεκασμούς αραιωμένου ασβεστόνερου στην επιφάνεια.
ANCIENT MONUMENTS They gain the battle against pollution

ANCIENT MONUMENTS They gain the battle against pollution
(ΤΑ ΝΕΑ 20/01/2005) P.Katimeritzi
The pollutants-murderer that offend the persons and the old ancient monuments have receded perceptibly from the Acropolis of Athens, thanksto pedestrians streets.
In Acropolis after decades of researches and experimentation, is prepared very carefully the big step for the covering of monuments that finds in the countryside with thin unvisible cloak of protection that can be removed and it is renewed without to destroys the marble with which he is compatible.
"For the protection of surface of marble we found a material ours and we applied in real conditions in a column of Propylaia for eight years and in a sign. The results were very good. It is to be approved for all the monuments and is extended the use , says in" ΤΑ ΝΕΑ " the professor chemical mechanic Theodoros Skoulikidis.
"It is semiconductor, that constitutes our own invention, a patent for which interest itself a lot of scientists. It enters with spreying. It resulted from researches of many years. The semiconductors are oxides of metals, aluminium, magnesium etc.', that acquires the attributes of semiconductor when they are prepared electrolytic. Their action is based on the suspension of plasterization ".
They will finish sometimes the work?
"This process will need to be repeated after twenty years".
Does not exist life without combustions. Even the breathing of person makes dioxide of coal. One of the a lot of gases that hover in atmosphere and when they are mixed with water of rain they are changed in acids capable they offend not only the person, but also the Stone. The combustion of crude oil of industries, oil of bad quality for the heating and the movement vehicles rise up in level of alarm the atmospheric pollution of Athens in one decade from 1955 - 1965.
The mesures that were taken by the state at the pollution did not aim at direct the protection of monuments, but people protection. Helped however the removal of industries that burned crude oil, the improvement of quality of fuels, mainly the desulfurization of petrol, the imposition of ring, the renewal of fleet of cars, the removal of tourist buses from the Acropolis in 1992, the unleaded petrol and more recently the metro underground, the tram, pedestrian ways round Acropolis. All these led to vertical fall of certain pollutants and more important to stabilisation of prices in level acceptable from the European Union.
However the pollutants of cars resist vigorously."Indeed, exist some improvement, but the things are not white-black", say the chemical engineer Evi Papakonstantinou, head of Sector of Maintainance of Service of Maintainance of Monuments of Acropolis. Sulfidization is continued with slower rythm. The cloud comes and go, hovering particles in atmosphere are increased and their prices the last years exceeds often the limits of European Union. The profit from the mesures of anti-pollution and the replacement of the cars fleet with new technology has evaporated almost because the doubling of number of vehicles that circulates ". The scientists and conservers tried they stop the deterioration of monuments and stabilise the surfaces. the sculptures that could be transported they took the street for the museum. Ready know-how it did not exist.
In order to is found the treatment it should first are studied the mechanisms that cause the deteriorations and in this sector Greece created know-how when the professor Thodoros Skoulikidis discover the mechanism of plasterization of marbles and it achieved to reverses with natural way, adding grains calcium with tens sprayings of light calciumwater on the surface.
Acropolis Athens split
ANCIENT MONUMENTS They gain the battle of pollutants

ANCIENT MONUMENTS They gain the battle of pollutants
(ΤΑ ΝΕΑ 20/01/2005) P.Katimeritzi
The pollutants-murderer that offend the persons and the old ancient monuments have receded perceptibly from the Acropolis of Athens, thanksto pedestrians streets.
In Acropolis after decades of researches and experimentation, is prepared very carefully the big step for the covering of monuments that finds in the countryside with thin unvisible cloak of protection that can be removed and it is renewed without to destroys the marble with which he is compatible.
"For the protection of surface of marble we found a material ours and we applied in real conditions in a column of Propylaia for eight years and in a sign. The results were very good. It is to be approved for all the monuments and is extended the use , says in" ΤΑ ΝΕΑ " the professor chemical mechanic Theodoros Skoulikidis.
"It is semiconductor, that constitutes our own invention, a patent for which interest itself a lot of scientists. It enters with spreying. It resulted from researches of many years. The semiconductors are oxides of metals, aluminium, magnesium etc.', that acquires the attributes of semiconductor when they are prepared electrolytic. Their action is based on the suspension of plasterization ".
They will finish sometimes the work?
"This process will need to be repeated after twenty years".
Does not exist life without combustions. Even the breathing of person makes dioxide of coal. One of the a lot of gases that hover in atmosphere and when they are mixed with water of rain they are changed in acids capable they offend not only the person, but also the Stone. The combustion of crude oil of industries, oil of bad quality for the heating and the movement vehicles rise up in level of alarm the atmospheric pollution of Athens in one decade from 1955 - 1965.
The mesures that were taken by the state at the pollution did not aim at direct the protection of monuments, but people protection. Helped however the removal of industries that burned crude oil, the improvement of quality of fuels, mainly the desulfurization of petrol, the imposition of ring, the renewal of fleet of cars, the removal of tourist buses from the Acropolis in 1992, the unleaded petrol and more recently the metro underground, the tram, pedestrian ways round Acropolis. All these led to vertical fall of certain pollutants and more important to stabilisation of prices in level acceptable from the European Union.
However the pollutants of cars resist vigorously."Indeed, exist some improvement, but the things are not white-black", say the chemical engineer Evi Papakonstantinou, head of Sector of Maintainance of Service of Maintainance of Monuments of Acropolis. Sulfidization is continued with slower rythm. The cloud comes and go, hovering particles in atmosphere are increased and their prices the last years exceeds often the limits of European Union. The profit from the mesures of anti-pollution and the replacement of the cars fleet with new technology has evaporated almost because the doubling of number of vehicles that circulates ". The scientists and conservers tried they stop the deterioration of monuments and stabilise the surfaces. the sculptures that could be transported they took the street for the museum. Ready know-how it did not exist.
In order to is found the treatment it should first are studied the mechanisms that cause the deteriorations and in this sector Greece created know-how when the professor Thodoros Skoulikidis discover the mechanism of plasterization of marbles and it achieved to reverses with natural way, adding grains calcium with tens sprayings of light calciumwater on the surface.
Acropolis Athens split
Subscribe to:
Posts (Atom)